דף ראשי מאמרים מכירות פומביות, מהדורוטאום בוינה ועד היום

מכירות פומביות, מהדורוטאום בוינה ועד היום

אולי בשנים האחרונות אתם שומעים יותר ויותר על מכירות פומביות, בתי מכירה ועוד אולם בפועל מכירות פומביות קיימות עוד מהעת העתיקה בה היה נהוג למכור עבדים במכירה פומבית. שיטת המכירה הפומבית בעידן המודרני שינתה קצת את הכללים, ובשנת 1705 בוינה הוקם בית המכירות הראשון תוך מתן דגש על מתן אפשרות שוויונית לבעלי מעמדות נמוכים להציע למכירה רכוש, פרטי אספנות, ובעיקר פריטי ריהוט. המוכר היה מקבל כמחצית מערך הפריט שנמכר כמקדמה, מנהג זה נשמר וקיים גם כיום בבתי המכירות השונים. אחרי הדורותיאום עלו לכותרות כריסטי'ס וסותבי'ס ועיקר ההתמחות של מכירות פומביות סבב סביב בולים. רק בשלהי המאה ה 19 נכנסו לבתי המכירות חפצי אומנות, פריטי אספנות ועוד.

בית מכירות פומביות בעידן האינטרנט

להבדיל אלפי הבדלות משיטת המכירה בעבר היום הסחר האלקטרוני צבר תאוצה. דיי בקלות ניתן לצלם פריט כזה או אחר ולהציעו למכירה ברחבי המדיה השונה. יש יתרונות רבים לביצוע מכירות פומביות ולא בכדי המכירות הללו תפסו תאוצה ומהוות כלי עיקרי לסחר בחפצי אומנות שונים, עיקו ופרטי אספנות. לפניכם כמה דגשים ויתרונות לגבי מכירות פומביות:

חשיפה – מכירה פומבית מאפשרת חשיפה רחבה של מספר רב של פריטים בעת ובעונה אחת, הפרסום והמכירה במדיה מגדילה את הסיכויים למכירת פריטית מצד המוכר ואילו מצד הקונה מאפשר היצע גדול יותר.

תחרות – מכירה פומבית מאפשרת תחרות הכוונה היא שהמוצר יימכר למרבה במחיר.  להבדיל ממכירה של מוצר עם מחיר קבוע. שבו המחיר הנקוב אינו ניתן לשינוי בעת המכירה ואף אסור לעשות כן. מכירות פומביות מאפשרות ליצור תחרות בין 2 קונים והמציע הגבוה ביותר מנצח.

אמינות – מוצרים שנמכרים במכירה פומבית הם אמיתיים, הם נבדקו והוערכו על מנת לקבוע מחיר התחלתי למכירה. בנוסף בית מכירות נמנע מלתת דגש על פריטים שבבעלותו אלא נותן קדימות למוכרים.

תוצאות – מכירים את השאלה "בכמה קנית?" או "בכמה מכרת?", בית מכירות פומביות צריך לציין את המחיר בו נמכר הפריט. לעיתים המחיר הישיר אינו מפורסם אלא מצוע המחירי לפריט כאשר סך הסכום מחולק במספר הפריטים.

למה כדאי להשתמש בבית מכירות לצורכי מכירות פומביות?

כאמור מכירות פומביות מאפשרות לנו להציע למכירה למרבה במחיר את הפריטים שלנו, לעיתים אלו יהיו פריטי ריהוט, אספנות, מסמכים ועוד. נשאלת השאלה למה לנו "לבזבז" מהרווח שלנו לטובת בית מכירות פומביות ולא למכור בעצמנו? התשובה על כך פשוטה, כאשר אנו מוכרים דרך בית מכירות מוכר אנו מבטיחים את אמינות המכירה כולל כל מה שנלווה אליה כגון אחריות, שירות וכדומה לעומת זאת מכירה של אדם פרטי מעלה לא אחת חשדות לגבי אמיתות הדברים, ולכן על מנת למנוע ספקות אלו ההעדפה היא למכור דרך בית מכירות פומביות למרות שיש לשלם עמלת תיווך על המכירה.